babywearing, chusty, karmienie piersią, macierzyństwo, rodzicem być, Uncategorized

Macierzyństwo bliskości

Właściwie to będzie o macierzyństwie w dwóch bliskościowych tematach. W pierwszym roku mojego bycia mamą wśród nieskończonej ilości wiedzy, zadań i problemów, z jakimi musi uporać się matka, przebijały się dwa tematy: karmienie piersią i noszenie w chuście. Musiałam ująć oba w jednym poście, bo o czym innym mogłam napisać z okazji Tygodnia Bliskości.

W CHUŚCIE

W kręgu mam, w którym prywatnie sobie towarzyszymy, padło pytanie bez czego nie wyobrażamy sobie macierzyństwa. Jedna z nas odpowiedziała szybko, że bez chusty. Właściwie, pomyślałam wtedy, że mam podobnie. Noszę moją córkę codziennie. Chusta była dla nas wybawieniem w wielu kryzysowych sytuacjach (kolki, choroby, inhalacje, zęby, cierpienia egzystencjalne), oraz przyjemnością tulenia na wspólnych spacerach, czy bujaniu jej do snu. O korzyściach z noszenia pisałam już wcześniej tutaj.

_IGP0553

KARMIENIE PIERSIĄ

Z karmieniem piersią przeszłyśmy ciężką drogę. Na początku Mała nie chciała jeść i słabo przybierała na wadze. Potem chciała, ale szybciej i więcej niż było to wtedy możliwe. Przeżyłyśmy obie dużo frustracji. Sporo czytałam, pytałam, radziłam się. Karmienie piersią udało nam się i moja córka stała się totalną cycoholiczką. Dostałam bardzo dużo emocjonalnego wsparcia od bliskich i profesjonalną pomoc laktacyjną od świetnej położnej – Ewy Wojciech. Ewa dała mi wiarę, że się uda i siłę żeby wytrwać najgorszy czas. I to właśnie od spotkania z nią się zaczęło. To ona wspomniała, że to niezwykłe uczucie jak dziecko w chuście wtula się w twoją pierś i czujesz każdą jego emocję. Powiedziała mi wtedy, że mogłybyśmy spróbować chusty. Nie myślałam wtedy,  że przepadnę, ani że karminie i noszenie ma ze sobą tyle wspólnego.

CHUSTA I KARMIENIE PIERSIĄ

Spotykam się z doniesieniami, że noszenie w chuście sprzyja rozbudzaniu laktacji i wydłuża karmienie piersią, na takich samych zasadach jak kontakt skóra-do-skóry [1,2,3,4]. Pisałam już tu, o wydzielaniu oksytocyny podczas chustowania dziecka. Hormon ten znany jest głównie z tego, że odpowiada za wypływ mleka z piersi. Przeżywa ostatnio wzrost popularności, ze względu na swoje działanie na emocje, udział w bliskości i przywiązaniu. W dużym uproszczeniu stres, napięcia i lęki blokują uwalnianie oksytocyny, co może zaburzać laktację. Natomiast przytulanie, bliskość i kontakt uwalniają oksytocynę, co laktacji służy.

W pierwszych tygodnia życia naszych dzieci wymieniałam z inną mamą dużo smsów nocną porą. Głównie pisałyśmy oczywiście o karmieniu i spaniu, bądź niespaniu. Ewentualnie kupach, które przecież stanowią podstawę wszystkich rozmów na tym etapie zajmowania się dzieckiem. W jednej z tych wiadomości nocnych czytam: „Prawie w ogóle nie sypiam, ale czuję się całkiem nieźle. Ta oksytocyna to jakieś niezłe dragi” ;).

Jeśli noszenie w chuście wspomaga laktację, jest to jeden z przyjemniejszych sposobów. Z okazji Tygodnia Bliskości noście się blisko.

_IGP0576

  1. Uvnas-Moberg, Kerstin 2003: The Oxytocin Factor: Tapping the Hormone of Calm, Love and Healing, Da Capo Press Inc
  2. Wagg Amanda, Prescribing skin-to-skin contact and baby-wearing: Interventions in Norfolk: http://www.magonlinelibrary.com/doi/abs/10.12968/johv.2013.1.4.218
  3. Gathwala G., Singh B., Singh J., Effect of Kangaroo Mother Care on physical growth, breastfeeding and its acceptability. Trop Doct. 2010 Oct;40(4):199-202. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20667921
  4. https://lactationmatters.org/2012/07/10/increasing-breastfeeding-duration-one-sling-at-a-time-2/
Skomentuj

